دنیای امروز، دنیای استرس!

در عصر حاضر انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر استرس قرار دارند. تخمین زده می‌شود بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی بزرگسال با عوارض اضطراب درگیر بوده که این نشاندهنده تاثیر این پدیده در زندگی روزانه آنهاست. این افراد برای کنترل این عوارض معمولا تحت درمان‌های داروهای، روان درمانی و یا هردو آنها قرار می‌گیرند. آمار استرس در ایران نیز بسیار چشمگیر است. بر اساس بعضی گزارشات بیش از ۴۰ درصد جامعه در ایران درگیر مشکلات روحی و روانی‌اند که تبعاتی نظیر افزایش خشونت یا افزایش نرخ خودکشی را به همراه داشته است.

اگرچه استرس مزمن تهدیدی برای روال عادی زندگی محسوب می‌شود، اما در عین حال روش‌های متعددی برای کنترل و کاهش آن نیز وجود دارد که دانستن آنها می‌تواند بسیار مفید باشد. از جمله این روش‌ها طب سوزنی است. طب سوزنی یکی از تکنیک‌های رایج در طب سنتی چینی است که طی آن سوزن‌های بسیار باریکی در نواحی خاصی از بدن کاشته می‌شود.

طب سوزنی از دیرباز برای انواع اختلالات سلامتی، از جمله درد، بیماری‌های عصبی و بیماری‌های روانی مانند افسردگی و استرس مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه گزارشات علمی متعددی در مورد اثرگذاری طب سوزنی در درمان استرس و اضطراب وجود دارد، اما همچنان تحقیقات بیشتری در این حوزه در حال انجام است.

گزارشات علمی در درمان استرس با طب سوزنی:

در تحقیقات علمی مختلف نشان داده شده است که طب سوزنی ضمن تحریک سیستم عصبی مرکزی، تولید و ترشح هورمون‌ها در بدن و در نتیجه فرایندهای بیولوژیک را تغییر داده و به این طریق می‌توانند عوارضی مانند درد، اضطراب و استرس را کنتل کنند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۳ طب سوزنی به چند طریق بر بدن تاثیر می‌گذارد که عبارتند از: تحریک مسیرهای طبیعی سرکوب درد ، تحریک سیگنال‌های الکترومغناطیس، تحریک عملکرد هیپوتالاموس و غده تیروئید و تغییر سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی بطوری که عملکرد شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بر اساس مطالعه‌ایی که در سال ۲۰۱۳ در مرکز پزشکی دانشگاه جورج‌تاون بر روی انواع جانوران انجام و در مجله ournal of Endocrinology چاپ شده است، سطح پایینی از هورمون‌های هیپوتالاموس و هیپوفیز مربوط به پاسخ‌های اضطرابی در موش‌های تحت تیمار با طب سوزنی مشاهده شد. این هورمون‌ها فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن مانند فعالیت سیستم ایمنی، گوارش، عواطف و رفتارهای جنسی را تحت شرایط استرس کنترل می‌کرده‌اند. علاوه براین هورمون­ها، سطح پپتید NPY که در عکس‌العمل‌های “جنگ و گریز” توسط سیستم عصبی سمپاتیک ترشح می‌شود نیز کاهش یافته بود. تمام این تغییرات حکایت از تاثیر طب سوزنی بر کنترل استرس دارند.

مطالعه دیگری که توسط محققان کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ در مجله frontiers in psychology چاپ شده است، نشان می‌دهد طب سوزنی باعث افزایش تولید گیرنده‌های ۵-HT1A در کورتکس، هیپوکمپوس، تالاموس و هیپو تالاموس و افزایش گیرنده ۵-HT1B در کورتکس و تالاموس شده است. که این نتایج نیز می‌تواند نشانه تاثیر طب سوزنی در کاهش رفتارهای شبه افسردگی در موش باشد.

آنچه که طی طب سوزنی اتفاق می‌افتد:

در اولین ملاقات متخصص طب سوزنی معمولا از سابقه پزشکی و بیماری‌های فعلی فرد خواهد پرسید. از آنجایی که تاثیر طب سوزنی در افراد مختلف نسبت به هم متفاوت است، لذا تعداد جلسات درمانی مورد نیاز هر فرد نیز متغیر خواهد بود. هر جلسه طب سوزنی حدود ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. در این زمان ممکن است همزمان از تکنیک‌هایی مانند الکریسیته یا چرخش و خمش سوزن نیز استفاده شود.

عوارض طب سوزنی:

اگرچه گزارشات علمی در مورد عدم تاثیر طب سوزنی نیز وجود دارد، اما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اثر منفی طب سوزنی در افزایش اضطراب و استرس منتشر نشده است. با اینحال ممکن است طب سوزنی عوارض محدود دیگری مانند درد در محل کاشت سوزن به همراه داشته باشد. این درد چند ساعت پس از جلسه درمانی به خودی خود برطرف خواهد شد. خطر دیگر ابتلا به عفونت ناشی از سوزن‌های غیراستریل است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین استفاده از طب سوزنی برای افرادی که دارای باتری قلب هستند یا افراد مبتلا به بیماری هموفیلی که مشکل انعقاد خون دارند توصیه نمی‌شود.

بطور خلاصه، طب سوزنی می‌تواند یک روش کم‌خطر و موثر در درمان استرس و اضطراب باشد. اگرچه تحقیقات متعددی مبنی بر تاثیر این روش وجود دارد، اما تاکنون هیچ گزارشی حاکی از اثرات سوء آن در افزایش استرس منتشر نشده است. بر اساس اکثر گزارشات، طب سوزنی قادر به تغییر عملکرد مغز است بطوری که با کاهش فعالیت بعضی نورون‌ها، سیستم لیمبیک را مجبور به تغییر عملکرد نواحی درد و استرس در مغز و سرکوب این سیگنال‌ها می‌کند برای مطالعه بیشتر درباره تاثیر طب سوزنی بر عرق کردن و تاریخچه طب سوزنی لطفا اینجا کلیک فرمایید..

منابع

https://www.modernacupuncture.com/news/2017-02-08-how-stress-and-acupuncture-are-compatible-7

https://www.healthline.com/health/acupuncture-for-anxiety

https://ara.tv/8422g

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.01353/full

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2005290116301224

https://www.psychologytoday.com/us/blog/renaissance-woman/201509/acupuncture-stress-and-depression-yes-please