چگونه با طب‌سوزنی عرق کردن زیاد را مهار کنیم؟
اگرچه تعرق یک پدیده کاملاً طبیعی و ضروری برای بدن است اما عرق کردن زیاد، که به آن هایپرهیدروز نیز گفته میشود، در سه درصد از افراد جامعه باعث ایجاد ناراحتیهای جدی می‌شود.
عرق کردن زیاد می‌تواند بر تعاملات اجتماعی مانند دست دادن یا در آغوش گرفتن تاثیر بگذارد. علاوه بر آن بر زندگی روزانه فرد نیز تاثیر خواهد گذاشت بطوری که باعث ناراحتی حین پوشیدن کفش یا البسه خاص و حتی حین خواب می‌شود.
هاپرهیدروز، در حقیقت تعرق بیش از چیزی است که برای خنک کردن بدن نیاز است. در هایپرهیدروز نوع اول، علت عرق کردن بیش از حد بطور دقیق شناخته شده نیست. علت آن ممکن است فعالیت بیش از حد غدد عرق و یا افزایش دما، استرس‌های فیزیکی یا عاطفی و عوامل ژنتیکی باشد. این تعرق زیاد ممکن است در ناحیه کف دست، پا، زیربغل و حتی سراسر بدن قابل مشاهده باشد. اما هایپرهیدروز نوع دوم معمولاً به یکی از دلایل مشخص زیر ایجاد می‌شود:
• پرکاری غده تیروئید
• آسیب به نخاع
• ترس‌های شدید
• اضطراب و استرس
• بعضی از انواع سرطان
• چاقی مفرط
• قاعدگی
اگرچه هایپرهیدروز نوع اول معمولاً در افراد ۲۵ الی ۶۴ ساله و با نسبت یکسان در مردان و زنان رخ می‌دهد، اما ممکن است در بعضی افراد از دوران کودکی شروع شده و مابقی عمر باقی بماند.
روش‌های رایج درمان عرق کردن زیاد استفاده از دارو، بوتاکس و جراحی است. طی جراحی در یک روش کم تهاجمی بخشی از غدد عرق یا بافت‌‌های زیرین پوست خارج می‌شوند. همچنین ممکن است در روشی تهاجمی‌تر دستکاری و کاهش حسایت سیستم عصبی سمپاتیک در دستور کار قرار گیرد. از بین درمان‌های دارویی اکسی‌بوتینین یکی از داروهای رایج است که نوعی مهار کننده سیستم عصبی بوده و بعلت تاثیر بر اعصاب پاراسمپاتیک عوارضی مانند خشکی چشم، دهان، مشکلات گوارش و یبوست نیز به همراه دارد. بوتاکس نیز از طریق فلج کردن اتصالات عصبی-عضلانی، می‌تواند عوارضی مانند دیسفاژی، ضعف عضلانی، خشکی دهان، درد در محل تزرق، تنگی نفس و بی‌اختیاری را سبب شود. اگرچه این روش‌های مدرن می‌توانند در درمان تعرق زیاد مفید باشند اما به دلیل عوارض جانبی متعدد توجه به درمان‌های جایگزین رو به افزایش است.
یکی از درمان‌های جایگزین در طب سنتی استفاده از طب سوزنی است که به علت عوارض جانبی بسیار ناچیز، برای درمان بسیاری از اختلالات فیزیولوژیک بکار گرفته شده است. متاسفانه تحقیقات آکادمیک بسیار کمی در مورد تاثیر طب سوزنی در درمان عرق کردن زیاد وجود دارد.
تاکنون در این خصوص فقط چند مطالعه موردی گزارش شده است. یکی از این مطالعات موردی در سال ۲۰۱۵ بر روی یک مرد ۴۰ ساله مبتلا به هایپرهیدروز ناشی از اضطراب صورت گرفته که در مجله Journal of Chinese Medicine چاپ شده است. در این بررسی فرد یک روز در هفته به مدت بیست دقیقه، برای ۱۲ هفته، تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفت. در پایان درمان بهبودی قابل توجه‌ایی در میزان استرس، اضطراب و سطح تعرق در بیمار مشاهده شد. بر این اساس چنین نتیجه‌گیری شد که استفاده از طب سوزنی ضمن بی‌خطر بودن می‌تواند از شدت هایپرهیدروز بکاهد.
مطالعه موردی دیگری که در سال ۲۰۱۷ در مجله IOSR Journal of Dental and Medical Sciences به چاپ رسیده است، تاثیر طب سوزنی هم‌زمان با مصرف نوعی چای (Yunnan Baiyao ) بر روی یک پسر ۱۶ ساله دچار تعرق زیاد در ناحیه سر، پشت و شکم مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی فرد هفته‌ایی یک بار به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه مجموعا ۱۶ جلسه تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفت. همزمان با طب سوزنی به مدت شش ماه، روزانه ۰.۲۵ گرم از چای سبز نوشید. در این بررسی نیز همزمان با ادامه روند درمان، بهبودی در شرایط و کاهش تعرق گزارش شده است.
بطور خلاصه اگرچه طب سوزنی می‌تواند بر حسب مورد تاثیراتی بر عرق کردن زیاد داشته باشد، اما پیش از استفاده از این روش حتماً لازم است تا دلایل اصلی عرق کردن شناسایی شود. همانطور که ذکر شد تعرق زیاد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که پس از شناخت، روش‌های سنتی می‌توانند برای درمان یا کنترل هر یک از آنها بکارگرفته شوند.
منابع
https://www.acufinder.com/Acupuncture+Information/Detail/Stop+Sweating+with+Acupuncture
https://www.researchgate.net/publication/280529370_Acupuncture_for_the_Treatment_of_Hyperhidrosis
http://eprints.ugd.edu.mk/17532/